ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ
Loading...

Αφιέρωμα στο προσωπικό του Υπεραστικού ΚΤΕΛ Κερκύρας. «ΚΙΝΗΣΙΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ ΕΝ ΕΛΛΑΔΙ ΤΟ 1927»


Πηγή: Η εφημερίδα ΚΕΡΚΥΡΑ 21-3-1928
Εισαγωγή
Η λίμνη Κορισσίων μισθώθηκε για εικοσιπέντε χρόνια «αντί πινακίου φακής»…το 1928*, στους αδελφούς Τεμπονέρα, υποστήριξε το 1996 ο +Αθ. Κρητικός,  δ/ντής καταστήματος της Εθνικής Τράπεζας στην Κέρκυρα, σε τηλεφωνική επικοινωνία μας  για το άνοιγμα-τάγιο** της λίμνης. Την πληροφορία αυτή αναζήτησα και στην εφημερίδα ΚΕΡΚΥΡΑ, έκδοση +Σπύρου Κλαδά, αλλά δεν τη βρήκα. Βρήκα όμως ένα άλλο θέμα ενδιαφέρον  που το «κουνάρησα» χρόνια, γιατί ο πατέρας μου και τα αδέρφια μου + Βασίλης, +Προκόπης και Γιώργης ήταν  ιδιοκτήτες λεωφορείων και επαγγελματίες οδηγοί.
Το θέμα που με τράβηξε ήταν: ΚΙΝΗΣΙΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ ΕΝ ΕΛΛΑΔΙ ΤΟ 1927.
Σήμερα το μεταφέρουμε πιστά από την μηνιαία εφημερίδα ΚΕΡΚΥΡΑ, 21/3/1928.

Κατά το έτος 1927 εδηλώθηκαν εν Ελλάδι εν συνόλω 2941 αυτοκίνητα εξ ών :
Επιβατηγά καινουργή                                     2143
Επιβατηγά μεταχειρισμένα                                143
Λεωφορεία καινουργή                                        94
Λεωφορεία μεταχειρισμένα                                 14
Φορτηγά καινουργή                                          480
Φορτηγά μεταχειρισμένα                                     67
Σύνολο                                                          2941
Εκ του ως άνω αριθμού αυτοκινήτων, το ήμισυ σχεδόν ήτοι  1583 εδηλώθηκαν εις την περιοχήν Αθηνών-Πειραιώς κατανεμόμενα ως εξής:
Επιβατηγά καινουργή                                    1196
Επιβατηγά μεταχειρισμένα                                 91
Λεωφορεία καινουργή                                       50
Λεωφορεία μεταχειρισμένα                                 4
Φορτηγά καινουργή                                         203
Φορτηγά μεταχειρισμένα                                    39
Σύνολο                                                                  1583

Στις μέρες μας ο αριθμός αυτοκινήτων παντός τύπου στην Ελλάδα εκτιμάται ότι υπερβαίνει τα δύο εκατομμύρια.

Άλλα στοιχεία σχετικά με την κίνηση των αυτοκινήτων
          Στην Ελλάδα το αυτοκίνητο έκαμε την εμφάνισή του το 1896. Ο γράφων θυμάται έκθεση Φίλων Παλαιών Αυτοκινήτων (ΦΙΛ.Π.Α.), κυρίως παλαιών Ι.Χ., στην Κάτω Πλατεία Κερκύρας το 1996 για τα «100 χρόνια από την κυκλοφορία στη χώρα μας του αυτοκινήτου».
Στην Κέρκυρα κυκλοφόρησε το πρώτο(;) αυτοκίνητο το 1910 ο Αλέξανδρος, Κωνσταντίνος Ασπιώτης, βιομήχανος. Πληροφορία από Πανδή Νίκο Θεμιστ. Γιάννακα. 5-2-1996.

Σχετική και η πιο κάτω  φωτογραφία της εποχής εκείνης.

Στον Α’ παγκόσμιο πόλεμο 1914-1917 οι Γάλλοι κατέλαβαν, ως γνωστόν, την Κέρκυρα. Έφεραν μαζί τους και αυτοκίνητα τα οποία, «αφήκαν» στο νησί με την αποχώρηση τους.  Στη Λευκίμμη κυκλοφόρησε λεωφορείο το 1918, υποστηρίζει ο Λευτέρης Μυρίλλας Μπισκούτσης (Πίνκη) 18-3-2016. Ο ίδιος ισχυρίζεται ότι η σύνδεση χωριών με τη πόλη Κέρκυρα γινόταν με άμαξες… με σταθμούς στη Μεσογγή και στου Βρυώνη. Αργότερα με νόμο επιτράπηκε να αντικατασταθούν οι άμαξες με αυτοκίνητα… Τότε στη Λευκίμμη ο παππούς του αγόρασε αυτοκίνητο (η καρότσα του κατασκευάστηκε στη Λευκίμμη, «χελώνα» το λέγαμε λόγω σχήματος της καρότσας).

Η θέα του αυτοκινήτου για πρώτη φορά, ξάφνιασε τον Τζικόλα Καταβάτη που ταραγμένος φώναξε: «καρότσα δίχως άλογο, πιαστείτε από τα σκοινάρια!». Έλεγε και ξανάλεγε τον δεκαπεντασύλλαβο στίχο σε κάθε ευκαιρία τόσο παραστατικά που «φώλιασε» στο υποσυνείδητο πολλών χωριανών μας.

Στις Αργυράδες. Στη γραμμή Αργυράδες - Κέρκυρα, ο γράφων έχει βιώματα από  λεωφορείο 12 θέσεων με μουσαμά γύρω στο 1935 περίπου, με οδηγό τον Πανδή Οδυσσέα Νικολάου και συνιδιοκτήτη τον Κάντα Αριστείδη Αναστ-Τσουλίνο. Ωστόσο ο Καλούδης Ανδρέας Αλεξ. (Νιονιήτση) τοποθετεί αρκετά χρόνια νωρίτερα την εμφάνιση του αυτοκινήτου στις Αργυράδες. Στις Αργυράδες, ισχυρίζεται, ότι ο παππούς του Νιονιήτσης «περιέφερε» αυτοκίνητο στα χωριά για να το δει ο κόσμος και εξοικειωθεί με το νέο μέσο μεταφοράς.

Αργότερα, το 1937, περίπου, κυκλοφόρησαν σε όλη την Ελλάδα λεωφορεία τύπου ΚΑΠΑ 19 θέσεων. (Αλλά για τα λεωφορεία αυτά, στον πόλεμο του Σαράντα και στην κατοχή, όπως και για τους άλλους τύπους λεωφορείων έως το 1948, έχουμε γράψει στη Φωνή της Λευκίμμης το 2014).

*Το 1928 πρόεδρος της κοινότητας Αργυράδων ήταν ο Καββαδίας Βασίλειος ( Τζακίρη).
**Περισσότερα για το taglio της λίμνης ο αναγνώστης μπορεί να βρει στις σελ. 85-88 του βιβλίου μας «ΓΙΑ ΤΟΝ ΤΟΠΟ ΜΟΥ…», 2007.


Ακολουθεί η φωτογραφία αυτοκινήτου στις αρχές του 20ου αιώνα στην Κέρκυρα.

Πορφύριος  Οδ. Πανδής

Από τη «Φωνή των Αργυραδιτών», Μάρτιςο – Απρίλιος 2016, αρ. φ. 134