ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ
Loading...

Aλλαγές για ένα Λύκειο για «λίγους κι εκλεκτούς» & Επιμόρφωση – συμμόρφωση σχεδιάζει το υπουργείο Παιδείας



Aλλαγές για ένα Λύκειο για «λίγους κι εκλεκτούς» & Επιμόρφωση – συμμόρφωση σχεδιάζει το υπουργείο Παιδείας

Του Γιώργου Κ. Καββαδία*

Οι εξαγγελίες της Υπουργού Παιδείας Ν. Κεραμέως σε ΟΛΜΕ - ΔΟΕ

Αλλαγές αναμένονται στο Εθνικό Απολυτήριο, αλλά και την Τράπεζα Θεμάτων, σύμφωνα με όσα επεσήμανε η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, κατά τη συνάντηση με τη ΔΟΕ και την ΟΛΜΕ

Πιο αναλυτικά, όπως αναφέρθηκε στη συνάντηση, αναμένεται να καταργηθούν τα επτάωρα στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα στη Γ' Λυκείου. Η αλήθεια είναι ότι τα 7ωρα που η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ επί υπουργίας Κ. Γαβρόγλου θέσπισε, όχι μόνο δεν μείωσαν την ανάγκη για τα φροντιστήρια, αλλά τα ενίσχυσαν ακόμα περισσότερο με τους γονείς να καλούνται να πληρώσουν επιπλέον την αύξηση των ωρών διδασκαλίας και στα φροντιστήρια. Η εντατικοποίηση της προετοιμασίας των μαθητών για τις πανελλαδικές εξετάσεις δημιούργησε μια ασφυκτική ατμόσφαιρα φέτος στα Λύκεια. Η εξουθένωση των μαθητών στιγματίζει και διαλύει την εκπαιδευτική διαδικασία στα σχολεία.

Η σημερινή κυβέρνηση δεν αλλάζει αυτή τη φιλοσοφία, απλά εξαγγέλλει τη μείωση των διδασκαλίας των μαθημάτων στις ομάδες προσανατολισμού θα γίνουν έξι ή πέντε. Επίσης οι τέσσερις ομάδες προσανατολισμού θα μειωθούν ξανά σε τρεις, όπως ίσχυε παλαιότερα. Συγκεκριμένα, θα ενοποιηθούν οι Ομάδες «Θετικών Επιστημών» και «Σπουδών Υγείας».

Οι μεγαλύτερες αλλαγές πάντως, σύμφωνα με τις δηλώσεις της υπουργού Παιδείας, θα αφορούν το Εθνικό Απολυτήριο, την Τράπεζα Θεμάτων και άλλα ζητήματα και θα εφαρμοστούν από την Α΄ Λυκείου, την επόμενη σχολική χρονιά. Αν και η υπουργός παιδείας κρύβει τα χαρτιά της, είναι σαφές και από τις προγραμματικές εξαγγελίες και από τις κατά καιρούς δηλώσεις ότι στόχος είναι να ενισχυθεί το εξεταστικό πλέγμα για ένα λύκειο «για λίγους κι εκλεκτούς» με μέτρα, όπως:
-  «Τράπεζα θεμάτων» και στις τρείς τάξεις των ΓΕΛ για τη διενέργεια εξετάσεων πανελλαδικού τύπου!
- Με βάση αυτές τις εξετάσεις θα διαμορφώνεται ο βαθμός του λεγόμενου «εθνικού απολυτηρίου» της Γ΄ Λυκείου
- Για την εισαγωγή στα ΑΕΙ ορίζεται διπλή βάση: Τα 10.000 μόρια από το Υπουργείο και ο βαθμός που θα ορίζει το κάθε πανεπιστημιακό τμήμα.
- Αυτή η εξετασιομανία θα διαπερνά και το εξεταστικό σύστημα των Γυμνασίων, όπου επίσης σχεδιάζεται η επιβολή και άλλων εξετάσεων. Αντίστοιχα στα Δημοτικά πρέπει να εφαρμόζεται «η βαθμολογική κλίμακα 5-10» και να μπουν εξετάσεις στις τελευταίες τάξεις!

Η Τράπεζα θεμάτων: Ταξικός μηχανισμός έξωσης των κοινωνικά αδύνατων μαθητών σε ένα αριστοκρατικό Λύκειο για «λίγους κι εκλεκτούς»

Παραφράζοντας τον ποιητή ισχύει ότι «όταν ακούω τράπεζα θεμάτων και εθνικό οργανισμό εξετάσεων, ανθρώπινο κρέας μου μυρίζει». Για να εισαχθεί πλέον ένας μαθητής στα ΑΕΙ της χώρας θα πρέπει πρώτα να επιβιώσει εντός του σχολείου αυτού, περνώντας μέσα από διαδοχικές συμπληγάδες εξετάσεων και σκληρού ανταγωνισμού. Το μήνυμα είναι καθαρό: Παιδιά από φτωχές οικογένειες, που σήμερα μετρώνται σε εκατοντάδες χιλιάδες, δεν μπορεί να τρέφουν όνειρα για σπουδές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Η Τράπεζα θ(υ)μάτων είχε ως αποτέλεσμα το 2014 που εφαρμόστηκε την παραπομπή του 20% των μαθητών της Α΄ Λυκείου για το Σεπτέμβριο. Η «σφαγή» των εφήβων, αφορά πλέον τον έναν στους τέσσερις μαθητές των Γενικών Λυκείων κατά μέσο όρο πανελλαδικά, ενώ σε πολλούς υποβαθμισμένους δήμους του Λεκανοπεδίου και του νομού Θεσσαλονίκης, καθώς και σε αρκετούς νομούς χτυπημένους από την ανεργία και τον τουρισμό, η «στρατιά» των μετεξεταστέων περιλαμβάνει τον έναν στους τρεις μαθητές.

Τα παιδιά περνούν από πολλαπλά εξεταστικά φίλτρα με κεντρικού τύπου ή περιφερειακού τύπου εξετάσεις με βάση την τράπεζα θεμάτων. «Άλογα κούρσας» και «ουραγοί», ταξικά οριοθετημένοι, στο νέο αριστοκρατικό Λύκειο που ετοιμάζεται.

Επιμόρφωση - συμμόρφωση
Οι σχολικές μονάδες της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας και οι σχεδιαζόμενες αλλαγές αποτελούν προτεραιότητα για το υπουργείο Παιδείας. Όπως άλλωστε σχολίασε η ίδια η Νίκη Κεραμέως στα social media, σχετικά με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών: ‪

«Ο σχεδιασμός μας για την πρωτοβάθμια και την δευτεροβάθμια εκπαίδευση είναι σαφής και ξεκάθαρος: πρώτο βήμα η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και η αξιολόγηση των σχολικών μονάδων και στη συνέχεια η αξιολόγηση δασκάλων και καθηγητών».
O «επιτελικός ναρκισσισμός» του YΠEΠΘ σχεδιάζει μια σχολειοποιημένη και συμμορφωτική επιμόρφωση - παραμόρφωση με προκαθορισμένα προγράμματα και... ασκήσεις αποδοχής και εκτέλεσης από τους επιμορφωνόμενους των άνωθεν αποφάσεων και εντολών. Aν η επιμόρφωση καταπιάνεται με την ερμηνεία και εφαρμογή των διαταγών, με τις κυρίαρχες απόψεις μιας φορμαλιστικής και ξεπερασμένης «διδακτικής» των μαθημάτων, με γενικόλογες διαλέξεις για την αγωγή ή κοινότοπες θριαμβολογίες για τις Nέες Tεχνολογίες και τις «θαυματουργές» ιδιότητές τους, τότε οι υπηρεσίες της περιορίζονται στην επιβολή του ιδεολογικού ελέγχου πάνω στους εκπαιδευτικούς και τη διασφάλιση του ταξικού ρόλου της εκπαίδευσης.
Eίναι φανερό ότι η επιμόρφωση αυτή λειτουργεί ως μέσο επιθεώρησης και ελέγχου, συνθλίβοντας τα όποια περιθώρια παιδαγωγικής ελευθερίας. O εκπαιδευτικός ως παθητικός θεατής υφίσταται μια παρα-μορφωτική διαδικασία με οδυνηρές συνέπειες για την προσωπική και οικογενειακή του ζωή. Aφού θα είναι αναγκασμένος έξω από το χρόνο εργασίας να τρέχει ασταμάτητα για πιστοποιήσεις και βεβαιώσεις παρακολούθησης...
Αποτελεί τον δούρειο ίππο για την εφαρμογή της πιο σκληρής αξιολόγησης». Η αλήθεια είναι ότι η αξιολόγηση στην εκπαίδευση είναι το στρατηγικό εργαλείο για την ένταση του καθεστώτος χειραγώγησης και ομηρίας των εκπαιδευτικών και δραστικής ελαστικοποίησης των εργασιακών σχέσεων. Στρατηγικός στόχος να οικοδομήσουν ένα πανοπτικό μοντέλο που όλοι ελέγχουν όλους μέσα από άκρως ιεραρχικές και εξουσιαστικές σχέσεις. Στο ίδιο μήκος κύματος και  οι διακηρύξεις τόσο της προηγούμενης κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, όσο και της σημερινής της ΝΔ ευθυγαμμιζόμενες με τις κατευθύνσεις ΟΟΣΑ – ΔΝΤ και ΕΕ. Σε όλες τις χώρες, η αξιολόγηση συνδέεται με τη δημιουργία σχολείων πολλών ταχυτήτων, όπου τελικά είναι η ταξική προέλευση και οι οικονομικές δυνατότητες των μαθητών καθορίζουν τις επιδόσεις και τη σχολική τους πορεία.
*Ο Γιώργος Κ. Καββαδίας είναι φιλόλογος, μέλος της ΣΕ του περιοδικού «Αντιτετράδια της Εκπαίδευσης», του «Εκπαιδευτικού Ομίλου» και του ΔΣ της ΕΛΜΕ Πειραιά